Pedig néhány évvel ezelőtt még azt suttogták a háta mögött „ugyan, miért különcködik?”, „miért nem öltözködik, úgy mint más?” Mára viszont teljesen megszokottá vált, hogy len- vagy kendervászonból készült egyszerû szabású ingben és nadrágban jár, sajátkészítésû csizmát visel télen-nyáron, és gyakran hord lófarok díszítésû süveget.
A városban és a környező falvakban ma már a településnapi ünnepségek elképzelhetetlenek nélküle és a jurtája nélkül. Ilyen alkalmakkor legtöbbször felesége és gyerekei is vele tartanak, természetesen hasonló öltözetben, de van számos olyan „követője” is, akik ünnepi alkalmakkor öltik magukra a honfoglaláskori magyarság viseletét. A fiatalember gépipari tervezőnek készült, végül a rézdomborításban lelte meg élete hivatását, és emellett éli a honfoglaláskori hagyományokat. „Hagyományélő vagyok, nem hagyományőrző és nem is hagyományápoló. őrizni a rabokat szokták, ápolni pedig a beteget szokás” – fejtette ki Tölgyesi-András, aki igen fontosnak tartja, hogy az ember azzal foglalkozzon, amit szeret, ami kedvére való. Ezzel az életformával először 1996-ban a Millecentenárium évében egy Ópusztaszeren szervezett táborban találkozott. Mint mondotta ott győződött meg először arról, hogy nem kell a szomszédba menni íjazásért, lovaglásért, hiszen a saját kultúránkban is bőségesen akad követendő példa.
„A magyarság történelmének számos olyan korszaka van, amire méltán büszkék lehetünk. Ilyen a honfoglalás korszaka, Szent László király és Mátyás király uralkodásának ideje, a Rákóczi-féle szabadságharc korszaka, Erdélyben Bethlen Gábor uralkodásának ideje, az 1848-49-es szabadságharc, de még az első- és második világháborúnak is voltak olyan momentumai, ami miatt nem kell szégyenkeznünk” – fejtegeti a hagyományélő. Leginkább a honfoglalás korszaka érdekli őt egészen addig az időpontig, amíg Szent István király ösztönzésére megkeresztelkedik a magyarság. Erről a korszakról a fiatalember sok esetben akár órákon át is képes csillogó szemekkel mesélni, miközben egy süveg rézdíszítését domborítja, vagy egy nyílhegyet kovácsol. őt hallgatva megtudni, hogy már a honfoglalás, vagy „hon visszafoglalás” idején a magyarságnak kapcsolata volt a kereszténységgel, ezt bizonyítják a honfoglaláskori sírokból előkerült kereszt melldíszek, vagy a tarsolyok lemezére domborított keresztek. Bár a történészek véleménye megoszlik a magyarság ősi hitét illetően, Tölgyesi-András Béla szerint az ősmagyarok nem voltak pogányok – ahogyan azt manapság sokan feltételezik – hanem, olyan egyistenhívők voltak, akik nagy tiszteletben részesítették a természet különböző szellemi erőit.
„Meg lehet figyelni a mai egyszerû falusi embereket, akik még mindig nagy tisztelettel viseltetnek a természet iránt, akik nem rombolják a környezetüket, hanem óvják, mert ismerik az értékét” – magyarázza Tölgyesi-András, majd részletes magyarázatba kezd a jurtában zajló életről. A jurta ajtaján belépve az ajtóval szemben található a családi szentély, az ajtó-szentély tengely közepén pedig a tûzhely, ahová az ősmagyarok mindig meghívták a család elhunytjainak szellemét. „A hosszú vándorlások során a magyarok a halottaikat ott temették el, ahol éppen tábort vertek, ám fontos volt számukra az ősök tisztelete, ezért, amikor tüzet gyújtottak, italt, vagy ételdarabkákat dobtak a tûzbe, ezzel áldoztak az elhunytak emlékének” – fejtegette a hagyományélő. Elmondta továbbá, hogy az ősi szokás egyes helyeken még most is élő, hiszen faluhelyen láthatunk olyat, hogy a frissen megkezdett üvegből egy keveset kilöttyintenek a földre, ezzel adózva az eltávozott lelkeknek.
Falvakon sok idős ember ismeri még a Tölgyesi-András Béla által is idézett versikét, amit ilyen alkalmakkor mondanak: „Az égben lakó Istennek, a földön lakó embereknek és a meghaltak lelkének!” A hagyományélő elbeszéléséből azt is megtudhatjuk, hogy a táltosok szellemi vezetői voltak a magyar törzseknek, míg a sámánok, garabonciások gyógyítással, jövendőmondással foglalkoztak. A jurtában szigorú szabályok szerint zajlott az élet, meghatározott helyen ült a házigazda, tőle balra nők, míg jobbra a férfiak foglalhattak helyet. Természetesen, még sok mindenről mesélt, és még sok mindenről tudott volna mesélni, ami nem fér bele egy beszélgetés kereteibe. Viszont, ha bárhol találkoznak a nagybajuszú, lenvászonruhás, lófarkas süveges fiatalemberrel, aki egy jurta előtt rezet domborít valamilyen rendezvényen, kérdezzék, mert olyasmiket tudnak meg tőle őseinkről, amit senki mástól.
(Jánossy Alíz,Új Kelet)
Szent Korona Radio



Friss bejegyzések
Friss hozzászólások
Archívum